Interviu cu Mona Serban

1De ce English Fun with Mona?

Mona Serban are o experienta internationala in predare EFL (English as a Foreign Language) si s-a calificat in Londra ca profesoara de limba engleza. A absolvit Facultatea de Litere in 2004, sectia Franceza – Engleza.

Dupa un sir lung de teste si interviuri a fost recrutata de AIESEC, cea mai mare organizatie studenteasca din lume si a predat un an engleza in Turcia, Eskisehir, un an in Columbia, America de Sud, si a sudiat si s-a calificat ca profesoara in Londra, Anglia unde a predat IELTS si si-a obtinut calificarea internationala CELTA. Intoarsa acasa dupa 2 ani petrecuti in Londra a lucrat pentru o scoala privata unde a predat examene Cambridge- de la YLE – nivelul pentru copii, pana la CPE – cel mai avansat nivel de cunoastere near-native /aproape nativa a limbii engleze.

Ce zice Mona despre invatamant:

„Nu imi place ideea de invatamant asa cum este vazut el in Romania. A toci ore in sir niste lectii si a memora cuvinte si forme verbale este ceva obositor, care nu are cum sa fie placut sau sa incurajeze elevul sa vrea sa invete si mai mult si sa se perfectioneze. Eu cred sincer in educatia interactiva, unde copiii invata unii de la altii, experimenteaza, sunt motivati sa creeze, sa gandeasca, sa isi puna intrebari si sa doreasca sa gaseasca raspunsuri. Cred in a face lectiile distractive, in a-i face dornici sa revina si sa astepte cu nerabdare urmatoarea ora. Copiii si adolescentii se plictisesc repede. Un profesor trebuie nu numai sa predea, ci sa ii faca pe studenti interesati de subiect, sa caute si sa gaseasca permanent subiecte de interes, activitati interesante, captivante. Am avut marele noroc sa lucrez afara unde predarea se face cu totul altfel. Rolul profesorului este vazut altfel. Nu este cineva care ne inspira teama si de care invatam de frica, sau ca sa luam o nota mare. Un exemplu banal este o ora de istorie la care studentii nu sunt pusi sa memoreze nume de generali, date si ani, sau cand au avut loc lupte, cum s-au numit comandatii si garnizoanle. O ora de istorie despre al 2lea Razboi Mondial care intr-adevar are impact incepe cu un video , un scurt documentar despre razboi, partile participante, si se pune accentul pe felul in care au fost afectati oamenii de rand, poporul, cruzimea razboiului si rezultatele dezastruoase. Se continua cu imagini care arata aceste pierderi umane si daune materiale. Lectia este menita sa impresioneze, sa sensibilizeze, iar copiii sa plece cu o imagine clara a acelui razboi. Profesorul istoriseste intamplari si fapte, cu accent pe evenimente , si nu pe date. Cu accentul pe ceea ce razboiul a insemant pentru umanitate si catastrofele care le-a cauzat. Tema pentru acasa? „Imaginati-va povestea unei familii de evrei in lagarul de concentrare Auschwitz. ” Un eseu. Copiii nu trebuie sa memoreze date, sa stie de generali, trebuie ca bazandu-se pe tot ce au vazut la ora, pe istoriile povestite de profesor, sa isi imagineze prin ce orori a trecut o astfel de familie in 1941. Asta este invatamantul in care cred eu. Cel care isi pune amprenta, cel care ne facem sa gandim, sa simtim.

Invatarea limbii engleze ne deschide poarta spre multe lumi si culturi. Eu cred ca invatarea limbii engleze trebuie facuta cu mult entuziasm si dedicare, prin folosirea celor mai noi tehnici, activitati interactive si jocuri. Acest lucru doresc eu sa il fac in orele mele de engleza. In primul rand, sa nu plictisesc.

In al 2lea, sa captez si sa mentin atentia studentilor mei pe perioada a 2 ore, cat dureaza cursul. Atunci da, pot iesi de la ora fericita ca am realizat ceva!!

Vezi CV Mona Serban